Stanovení správné prodejní ceny nemovitosti je bezesporu klíčovým faktorem úspěšného prodeje. Příliš vysoká cena může odradit potenciální kupce a zbytečně Vás připravit o čas, zatímco příliš nízká cena může znamenat ztrátu finančních prostředků. Jak tedy postupovat a dosáhnout na ideální, reálnou cenu? Níže uvádím několik kroků, které vám mohou pomoci.
1. Stanovte si své priority a hranice
Velmi důležitý krok, na který se často zapomíná. Měli byste si položit a zodpovědět například tyto otázky:
- Je pro mě důležitější maximalizovat prodejní cenu, nebo upřednostňuji při prodeji rychlost a jsem ochoten / ochotna jít na určitý cenový kompromis?
- Je nějaký termín, do kdy nejpozději potřebuji mít nutně peníze za prodej k dispozici, nebo žádný takový zásadní termín nemám? (pozor, je potřeba rozlišit okamžik, kdy budete mít zájemce, který se rozhodne nemovitost koupit a podepíše například rezervační smlouvu a okamžik, kdy budete mít u sebe na účtu peníze – rozdíl může být i třeba 2 - 3 měsíce).
- Je nějaká minimální cena, za kterou jsem ochoten / ochotna nemovitosti prodat? (to znamená, že pokud by se ukázalo, že takovou cenu není reálné na trhu dosáhnout, tak bych od prodeje raději upustil(a).
2. Jaká je situace na realitním trhu, jaké jsou trendy?
Opět naprosto zásadní otázka, kterou si musíte zodpovědět. Stanovení prodejní ceny na rostoucím, nebo klesajícím či stagnujícím trhu má různé zákonitosti. Je potřeba zvolit úplně jinou strategii. Nejlépe to budu ilustrovat na příkladu:
Představte si situaci, která tady nedávno byla, kdy ceny nemovitostí na trhu klesaly. Panelákové byty 3+1, 68m2, ve slušném, ale nijak luxusním stavu, jejichž cena se ještě docela nedávno často blížila 4 mil. Kč, se postupně sunula (podle stavu, lokality a vybavení) někde mezi 3-3,5 mil. Kč. Místo dřívějších 5 prohlídek za týden (u bytu na prodej) se konala maximálně 1 prohlídka za 2 týdny.
V takové situaci Vám přijde majitel nemovitosti s nějakou cenovou představou o prodeji, která byla i před půl rokem tzv. „ z říše snů“. Když mu následně sdělujeme, že podle našeho názoru je ta cena momentálně těžko dosažitelná, tak řekne: „Nevadí, tak já si na to nějakou dobu počkám, než se to za tu cenu prodá“... no fajn, ale! ČEKAT NA KLESAJÍCÍM TRHU?? A NA CO? Vždyť ta cena za půl roku bude s velkou pravděpodobností ještě horší a reálná cena nižší.. takže zájemce ztratí čas i peníze a to rozhodně smysl nedává!
V takové situaci to může být hodně dlouhé čekání. Trh musí nejprve přestat klesat, pak bude nějakou dobu stagnovat a následně, pokud to půjde dobře, možná začne pozvolně růst.. (obvykle se toto neděje z měsíce na měsíc, ale trvá to rok až dva, než se situace postupně obrátí).
3. Jaké je datum v kalendáři?
Zdá se Vám to jako nesmysl?
Protože mě baví analyzovat sledovat trendy a hledat mezi nimi souvislosti, tak si už 20 let vedu statistiku některých faktů a dat realitního trhu na Novojičínsku. Kolik nabízíme nemovitostí, kolik je rezervací a prodejů, jaké máme tržby, jaký je počet určitých typů nemovitostí na trhu apod.
Vývoj ceny nemovitostí za posledních 20 let
Za těch 20 let se změnilo prakticky úplně vše. Byly tu trendy dlouhých růstů cen, poklesy, 2 velké krize, změnila se velká část makléřů, zkrachovalo několik realitek, měnily se sazby hypoték, legislativa, atd.
Za tyto dvě dekády zůstal stejný pouze jeden faktor – výrazná sezónnost při prodeji. Ať už byla krize nebo ne, vždycky platilo, že byly zásadní rozdíly mezi jednotlivými obdobími roku, jednotlivými měsíci.
Takže věřte, že je opravdu velký rozdíl, zda-li jdete Vaši nemovitost prodávat v březnu nebo třeba v říjnu. To datum v kalendáři spolu s dalšími okolnostmi, které jsou popsány výše, tvoří zásadní vstupy pro to, abychom mohli stanovit dobrou strategii prodeje a správnou nabídkovou ceny Vaší nemovitosti.
Máte zájem za svou nemovitost získat nejlepší možnou cenu? Klíčem je strategie prodeje a správně nastavená nabídková cena. Rádi Vám v tom pomůžeme.
Za 20 let na realitním trhu jsme úspěšně prodali nemovitosti za více než 2.000.000.000,- Kč. Prodáme k vaší spokojenosti i tu Vaši.